عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
3 | 1313 | mohammadi |
![]() |
3 | 735 | rezascorpion |
![]() |
1 | 1383 | sajjadguitar |
آکورد آهنگ مجنون لیلی ۴/۴ ( اول شعر با آرپژ ۴/۴ )
G................Dm......Am........Dm
کنار سیب و رازقی نشسته عطر عاشقی
Dm......C...........Am............................Eb
من از تبار خستگی بی خبر از دلبستگی ، عاشقم
Dm.................A........................Bb.........................C.....................Gm........
ابر شدم صدا شدی، شاه شدم گدا شدی، شعر شدم قلم شدی، عشق شدم تو غم شدی
Bb................Dm.........F......................C...............Bb....................Dm
لیلای من، دریای من آسوده در رویای من این لحظه در هوای تو گمشده در صدای تو
F...Bb............Am.........C...........Bb........
من عاشقم مجنون تو گمگشته در بارون تو
..C.........Bb....................Dm..........
مجنون لیلی بی خبر در کوچه های در به در
Dm.....Bb......Am............C.............................Bb.......Dm...........F...............C
مست و پریشون و خراب هر آرزو نقش بر آب شاید که روزی عاقبت آروم بگیرد در دلت
G.........Dm......Am........Dm
کنار هر ستاره ای نشسته ابر پاره ای
Dm......C....................A..........................Eb
من از تبار سادگی بی خبر از دلدادگی، عاشقم
Dm........Am........................Bb.........................C.....................Gm........
ماه شدم ابر شدی،اشک شدم صبر شدی،برف شدم آب شدی، قصه شدم خواب شدی
.........D.......................C.............Bm
بارونو دوست دارم هنوز چون تو رو يادم مياره
..........D.......................C.............Bm7
حس ميكنم پيش مني وقتي كه بارون ميباره
............Em....D...Em.................Bm
بارونو دوست دارم هنوز بدون چترو سر پناه
........Em..........D..Em..............Bm
وقتي كه حرفاي دلم جا ميگيرن تويه يه آه
Am..........D.........Em........D.........Em
شونه به شونه ميرفتيم منو تو تو جشن بارون
Em....D.................C......Am7.........
حالا تو نيستيو خيسه چشماي منو خيابون
***D Em D Bm C D Bm***
......D..........................C.................Bm
بارون رو دوست داشتي يه روز تو خلوت پياده رو
...........D..................C...Bm7
پرسه پاييزيه ما مرداد داغ دسته تو
......Em..........D...Em......................Bm
بارونو دوست داشتي يه روز عزيزه هم پرسه من
......Em............D..Em..........Bm
بيا دوباره پا به پام تو كوچه ها قدم بزن
SiavashGhomaishi
|
سياوش قميشي متولد 21 خرداد ماه 1324 هجری شمسی برابر با 11جون سال 1945 میلادی صادره از اهواز به شماره ی شناسنامه ی 173 می باشد . پدرش مصطفی قمیشی در شهر دزفول و در روستایی به نام « قمیش » زندگی می کرده است و اصلا متعلق به همانجا می باشد ؛ اکنون فوت شده و در آرامگاه شاه عبدالعظیم در شهر ری آرمیده است
سياوش قميشي کوچکترین فرزند خانواده ی خویش است و دارای دو برادر به نام های سیامک و سیروس و یک خواهر به نام سیمین می باشد . او نزدیک به 9 ماه بیشتر نداشت که خانواده اش تصمیم گرفتند راهی تهران شوند و به همراه این تغییر محل زندگی ، سیاوش قمیشی نیز توسط خانواده به تهران آورده شد . مادرش به آموختن موسیقی می پرداخت ، پیانو می نواخت و خانمی به نام اُلگا ( که تباری روس داشت ) به وی آموزش میداد
سیاوش که حدود 6 سال بیشتر نداشت از شنیدن صدای نواختن آنها لذت بسیاری می برد و در عین کودکی و با اینکه پایش به پدال های پیانو نمی رسید به پشت ساز مادرش ( پیانو ) می نشست و در عالم بچگی با پدال های آن بازی می کرد
در حین همین بازی ها و به همراه صداهائی که از این ساز خارج میشد احساس خوبی به وی دست میداد و همانجا بود که سیاوش به موسیقی علاقه ای ویژه پیدا کرد . خانواده ی سياوش قميشي که علاقه ی او را به موسیقی درک کرده بودند خانمی را برای تعلیم به وی استخدام کردند و او چهار سال زیر نظر این معلم به آموختن زیر و بم موسیقی پرداخت . بعدها گیتاری برایش تهیه کردند و سیاوش از ده سالگی ، شخصا و بدون این که معلمی داشته باشد به نواختن گیتار مشغول شد و در مدت کوتاهی توانست به آن مسلط شود
آن چه از دوران کودکی به نیکی باقی در ذهن سیاوش مانده نوروز ، ماهی قرمز و شمردن پول های عیدی است . کلاس هفتم و هشتم را در تهران و در مدرسه ی البرز به درس خواندن مشغول شد و در همان دوران با کوروش یغمائی صمیمیت فراوانی پیدا کرد
ترانه آهنگهای سیاوش قمیشی Mp3 آکورد و
|
||
من از صدای گریه تو به غربت بارون رسیدم تو چشات باغ بارون زده دیدم
|
||
man az sedaye geryeye to... to cheshat baghe baroon zade didam
|
||
هرگز نخواستم که تو رو با کسی قسمت بکنم ... عادت بکنم
|
||
hargez nakhastam ke toro ba kasi ghesmat bokonam ...
|
||
تصور کن اگه حتی تصور کردنش سخته
|
||
tasavor kon age hata tasavor kardanesh sakhte ...
|
||
من همون جزیره بودم خاکی و صمیمی و گرم
|
||
man hamoon jazireh boodam khakio samimio garm ... jazire
|
||
آخرین نامه ... خوابیدی بدون لالائی و قصه بگیر آسوده بخواب بی درد و غصه
|
||
Akharin nameh ... khabidi bedoone lalaee o ghese ...
|
||
برای روز میلاد تن خود ... عزیزم جشن میلادت مبارک
|
||
baraye roze milad e tane khod ... azizam jashne miladet mobarak
|
||
هی بازیگر گریه نکن ما هممون بازیگریم صبحها که از خواب پا میشیم نقاب بصورت
|
||
hey bazigar gerye nakon ... sobha ke az khab pa mishim neghab be sorat mizanim
|
||
عسل بانو عسل گیسو عسل چشم ... عسل بانو هنوزم پیش مائی
|
||
assal banoo asal gisoo asal cheshm ... asal bano hanozam pishe maee ...
|
||
ای که سیاهه چشمات همرنگ روزگارم ... چشم انتظارم نزار
|
||
cheshm entezaram nazar ... ey ke siahe cheshmat ...
|
||
من برای تو می خونم هنوز از اینور دیوار... هم غصه بخون با من تو این قفس بی مرز
|
||
ham ghose bekhon ba man to in ghafase bi marz ...
|
||
میشه هیچی رو ندید فقط نگاه کرد ... اما عشق فریاد یک درد عمیقه
|
||
mishe hichi ro nadid faghat negah kard ... ama eshgh faryade yek darde amighe
|
||
کی مهربونی تو گرفت از منه غرقا به درد
|
||
ki mehrabooni to gereft az mane ghargha beye dard ...
|
||
روی سکوی کنار پنجره همیشه جای منه ... کاغذای خط خطی
|
||
roye sakooye kenare panjere hamishe jaye mane ...
|
||
گریه کن گریه قشنگه گریه سهمه دل تنگه
|
||
gerye kon gerye ghashange geryeh sahme dele tange ...
|
||
هدیه ... وقتی دستام خالی باشه وقتی باشم عاشق تو
|
||
hediyeh ... vaghti dastam khali bashe vaghti basham asheghe tu ...
|
||
اشکای یخیمو پاک کن درهای قلبتو وا کن ... اشکهای یخی
|
||
ashkaye yakhimo pak kon darhaye ghalbeto va kon ...
|
||
دلتنگی ... خیلی وقته دیگه بارون نزده ... خیلی وقته که دلم برای تو تنگ شده
|
||
deltangi ... khaili vaghte dige baroon nazade ...
|
||
قصه منو غم تو غصه گل و تگرگ ترس بی تو زنده بودن ترس لحظه های مرگه
|
||
gheseye mano ghame to gheseye gol o tagarg e ...
|
||
یه عمری بد آوردی و از چشم دنیا دیدی ... ولی فردا شروع باقی زندگیته
|
||
ye omri bad avordio az cheshme donya didi ... farda
|
||
آخه من هیچی ندارم که نثار تو کنم تا فدای چشهای مثه بهار تو کنم
|
||
akhe man hichi nadaram ke nesare to konam ...
|
||
پشت قاب شیشه ای پنجره ای که شبهای منو با خود میبره ... شهر من
|
||
shahre man man be to miandisham na be tanhaeeye khish ... ghabe shishehee
|
||
تو چشام اشکی نمونده ... روز ابری روز سرما انتظار روز برفی
|
||
roze abri roze sarma entezare roze barfi ... to chesham ashki namondeh...
|
||
خسته شدم بس که دلم دنبال یک بهونه گشت
|
||
khasteh shodam bas ke delam donbale yek bahoone gasht...
|
||
بیا با هم بشینیم گوشه عشق رفتنه تنهایی رو نگاه کنیم
|
||
bia ba ham beshinim goosheye eshgh reftane tanhaee ro negah konim
|
||
گل محبوبه شب ... عطر محبوبه شب پشت هر دیوار سنگی راه داره
|
||
mahbobeh shab ... atre mahbobeh shab poshte har divare sangi rah dare ...
|
||
تو بارون که رفتی شبم زیر و رو شد یه بغض شکسته اسیر گلو شد
|
||
to baroon ke rafti shabam ziro ro shod ye boghze shekaste asire galo shod
![]() |
FaramarzAslani
|
فرامرز اصلانی فارغالتحصیل رشته روزنامهنگاری از دانشگاه لندن است
او ترانهها و موسيقیاش را عمدتآ خود می نويسد. و آن را به همراه سبك مخصوص گیتار و آوازش اجرا میكند. وی پس از پايان تحصيلات به روزنامهنگاری پرداخت و مقالات بسياری را به زبان های انگلیسی و فارسی منتشر كرد
سپس به ایران بازگشت و فعالیت خود را در یكی از دو روزنامه معتبر انگلیسی آن سالها
آغاز کرد Tehran Journal
قرار گرفت و نخستین مجموعه از آثار موسیقی CBS در سال 1977 او مورد توجه رئیس کمپانی
خود را تحت عنوان دلمشغولی ها را با کمک این کمپانی منتشر کرد و توانست جزو پر فروشترین آثار موسیقی در آن سالها قرار گیرد . البته هنر نوازندگی آرمیک را در آثار او نباید نادیده گرفت
پس از انقلاب سال 1979 او به همراه خانوادهاش ایران را ترك کرد و در انگلستان سكنی گزید
در آنجا به طور همزمان فعاليتهای مطبوعاتی و موسیقاییاش را پی گرفت. هر دو فرزند او به نامهای فدرا و ركسانا نيز مثل پدر در حوزه موسیقی فعالیت میكنند. یکی از مهمترین آثار اصلانی که در ایران هم به شهرت فراوانی رسید آلبومروزهای ترانه و اندوه بود
ترانه آهنگهای فرامرز اصلانی Mp3 آکورد و
|
||
اگه یه روز بری سفر بری ز پیشم بیخبر ... اگه یه روزی نوم تو تو گوش من صدا کنه
|
||
age ye roz beri safar beri ze pisham bi khabar ... age ye rozi nome to ...
|
||
می دونی دل اسیره ، اسیره تا بمیره ، میدونی بدونه تو ، دلم آروم نگیره
|
||
midoni del asire , asire ta bemire , midooni bedone to , delam aroom nagireh
|
||
روزهای بهانه و تشویش ، روزگار ترانه و اندوه ، روزهای بلند و بی فرجام
|
||
rozhaye bahaneh o tashvish , rozgare taraneh o andoh ... days of song and sorrow
|
||
صدایم کن ، صدای تو ترانه است ، نفسهای تو در گوشم کلامی عاشقانه است
|
![]() |
|
sedayam kon , sedaye to taraneh ast , nafashaye to dar gosham kalami asheghane ast
|
||
دروغه روز دوباره دروغه دیگره ، می دونی دام محبت از رهایی بهتره
|
||
dorogheh , roze dobare doroghe digareh , midoni dame mohabat az rahaee behtare
|
||
در سکوتی مانده بودم نا امید ، روزم بلند شبم کوتاه مویم سپید
|
||
dar sokoti mande bodam na omid , rozam boland shabam kotah moyam sepid...
|
||
دستم بگیر دستم را تو بگیر التماس دستم را بپذیر درمانی باش پیش از آنکه بمیرم
|
||
dastam begir dastam ra to begir , eltemase dastam ra bepazir ...
|
||
مهربانم گوش کن گویی هیچکس یاد پرستوها نمی افتد ... کوچه های خاکیم کو
|
||
kochehaye khakiam ko ... hichkas yade parastooha nemioftad... with asef
|
||
یه دیوار ، یه دیواره که پشتش هیچی نداره ، توکه دیوارو پوشوندن سیه ابرون
|
||
ye divareh , ye divare ke poshtesh hichi nadare ...
|
||
کو یارم یارم کو نازنین نگارم کو ، برده او قرارم کو کو، ناز او یکسو غمم یکسو
|
||
koo yaram yaram koo , borde oo ghararam ko kou , koo ...
|
||
ای پرستوهای خسته که غبار هر سفر ... آهای کوچه های دماوند
|
||
ey parastohaye khasteh ... ey parastoohaye khaste ke ghobare har safar
![]() |
آکورد یاس کبود از گروه آريان
آکورد پرواز از گروه آریان
آکورد همدم غروب از گروه آریان
Dm A7 Dm Gm F A7 Dm
دور میشم از تو آروم مثل گذشتن از خواب آرومتر از پرواز یه شبنم زیر آفتاب
Dm A7 Dm Gm F A7 Dm
آروم مث نسیمی که میگذره از چمن میگذرم از کنارت همدم محبوب من
از چپ به راست : Gm – Dm – C – Dm (2)
Am Dm C F
دور میشم از پیش تو آهسته اما خسته
A Bb C Dm Gm
حالا که بوسه ی خواب روی چشات نشسته
Am Dm C F
حالا می رم که مهتاب اسم تو رو صدا کرد
Dm A Dm Gm
دست پر از تمنات دست منو رها کرد
از چپ به راست : Gm – Dm – C – Dm
Gm – Dm – C – A
C Bb C Bb C Bb
سیاه ترین خاطره تو قصه ی تو بودم تو شعله ور تر از عشق
A Gm C Bb
من از سرما سرودم
C Bb C Bb C Bb
تو جلوه ی طلوعی ای همصدای خوبم منو به سایه بسپار
Dm Gm C Bb A Gm C Bb
من همدم غروبم من همدم غروب ام
Dm A7 Dm Gm F A7 Dm
آروم میرم مبادا رفتنمو ببینی با چشمای پر از اشک سر راهم بشینی
Dm A7 Dm Gm F A7 Dm
دیگه وقتی نمونده تو دل این شب تار میسپارمت به خاطر برای آخرین بار
آکورد گل من از گروه آریان
F Dm Gm C C7
F
یه روزی زیر گنبد نیلی
Dm
بود یه گلدون تنهای تنها
Gm
خالی بود جای گل توی قلبش
C7 C
لونه داشت تو سینش غم دنیا
F
حالا غصه و غم دیگه رفته
Dm
بازم اومده عطر بهارون
Gm
چونکه غنچه پاکی نشسته
C7 C
میون دل تنهای گلدون
Dm F
گل من گل من
C Gm
تویی جلوه ی پاک بهارون
Dm F
گل من گل من
C Bb
منم گلدون و تو گل گلدون
Dm Bb
گل من تو قلبم
C Gm
شده غنچه عشق تو مهمون
C Bb
گل من کل من
F
نکنه که تو چیک چیک بارون
Dm
توی رقص نسیم و درختا
Bb
با ترانه شاد قناری
C
دل تو بشه تنگ واسه دشتا
F
مثل تو واسه این دل خستم
Dm
دیگه مونسی پیدا نمیشه
Bb
بگو می مونه گل پیش گلدون
C7 C
بگو مال منی تو همیشه مال منی تو همیشه
C Bb
وقتی غنچه عشق تو واشد
Dm Gm
تو سینم گل ناز تو جا شد
Gm D7
ریشه کردی تو این دل تنهام
Dm C Bb
عشق تو با دلم آشنا شد
C F Dm
وقتی پرتو روشن خورشید
Dm Gm
روی برگای سبز تو تابید
Gm D7
غصه رفت دیگه از دل گلدون
Dm C Bb
عطر تو توی گلخونه پیچید
خواجه امیری
ریتم: شش هشت سنگین
Eb Bbm Fm Bbm Fm
سلام ای غروب غریبانه دل سلام ای طلوع سحرگاه رفتن
Fm Eb Bbm Db Ab Eb
سلام ای غم لحظه های جدایی خداحافظ ای شعر شب های روشن
Eb Bbm Fm Bbm Fm
خداحافظ ای شعر شبهای روشن خداحافظ ای قصه عاشقانه
Fm Eb Bbm Db Ab Eb
خداحافظ ای آبی روشن عشق خداحافظ ای عطر شعر شبانه
Db Eb Fm Db Fm
خدا حافظ ای همنشین همیشه خداحافظ ای داغ بر دل نشسته
Fm Db Eb Bbm Db
تو تنها نمی مانی ای مانده بی من تو را می سپارم به دل های خسته
Db Eb Fm Db Fm
تو را می سپارم به مینای مهتاب تو را می سپارم به دامان دریا
Fm Db Eb Bbm Db
اگر شب نشینم اگر شب شکسته تو را می سپارم به رویای فردا
Eb Bbm Fm Bbm Fm
به شب می سپارم تو را تا نسوزد به دل می سپارم تو را تا نمیرد
Fm Eb Bbm Db Ab Eb
اگر چشمه واژه از غم نخشکد اگر روزگار این صدا را نگیرد
Eb Bbm Fm Bbm Fm
خداحافظ ای برگ و بار دل من خداحافظ ای سایه سار همیشه
Fm Eb Bbm Db Ab Eb
اگر سبز رفتی اگر سبز ماندم خداحافظ ای نوبهار همیشه
ریتم : 6/8 سنگین
Bm C D Em
هنوز عکس فردین به دیوارشه هنوز پرسه تو لاله زار کارشه
Bm C D Em
تو رویاش هنوزم بلیط می خره می گه این چهارشنبه رو می بره
Bm C D C
تو جیباش بلیطای بازندگی روی شونه هاش کوه این زندگی
B C D Em
حواسش تو سی سال پیش گم شده دلش زخمی حرف مردم شده
Em F Em Am
سر کوچه ملی یه مرده یه مرد که سی سال پیش ساعتش یخ زده
Em F Em Am
نمی دونه دنیا چه رنگی شده نمی دونه کی رفته کی اومده
G D Am E
سر کوچه ملی یه مرده یه مرد توی پالتوی کهنه ی عهد بوق
G D Am E
داره عابرا رو نگاه می کنه که رد می شن از کوچه های شلوغ
Bm C D Em
هنوز عکس فردین به دیوارشه خراباتی خوندن هنوز کارشه
Bm C D Em
یه عالم ترانه تو سینش داره قدم هاشو تو لاله زار می شمره
Bm C D C
دلش از تئاترهای بسته پره چشاش از نگاه های خسته پره
B C D Em
هنوز فکر چهارشنبه بردنه یه عمره که باختاشو رج می زنه
اصطلاحات مورد استفاده :
اسامی انگشتان دست راست : در گیتار اسامی انگشتان دست راست به ترتیب از انگشت شصت دست راست p سبابه i انگشت وسطی a و دو انگشت آخر m و iمیباشد که برای راحتی در حفظ کردن از اصطلاح pimax (پیمکس) استفاده می کنند.(انگشت آخر در بعضی از کتابها e معرفی شده است)
راسگوادو : راسگوادوها ضربات پشت سر هم انگشتان دست راست است که به ترتیب از انگشت آخر یعنی x بعد a سپس m و i برای به صدا درآورن آکوردها مورد استفاده قرار میگیرند.معروفترین راسگوادوها همین راسکوادو 4 ضربی است که برای تزئین و زیباتر کردن ریتم تاثیر بسزائی دارد.(یکی دیگر از راسگوادوها نوع 5 ضربی آن است که تفاوت آن با نوع 4 ضربی اضافه شدن انگشت p در آخر ضربات است)
آپوگادو : آپوگادو تکنیک خفه کردن صدای یک آکورد است بعد از به صدا در آمدن آن که هم با دست راست و هم با دست چپ امکانپذیر است.وقتی این تکنیک با دست راست آنجام میشود دست راست پایین اومده و در عرض سیم ها قرار میگیرد بطوریکه کف دست یا کناره دست صدای سیمها را قطع میکند.وقتی بخواهیم از دست چپ برای این کار استفاده
کنیم انگشت کوچک دست چپ بدون فشار بیش از حد در عرض سیمها قرار گرفته و صدای سیم ها را خفه میکند
گلپ: ضربه ای است که با انگشت انگشتری دست راست (a) به بدنه گیتار زده میشود.این تکنیک مختص سبک فلامنکو
است که در زیبایی بعضی از ریتم ها موثر است.گلپ را به شکل یک مربع در زمانی که باید نواخته شود نشان می دهند.
آغاز پوزیسیون اول
گیتار به صورت پوزیسیونی (بخش بخش) تدریس می شود. در واقع روش پوزیسیونی موجب می شود که حرکات اضافی دست روی دسته تا حد امکان حذف شود و در اصطلاح دست روی دسته زیاد بالا و پایین نرود و در عوض دست ثابت مانده و نتهای مختلف بروی سیمهای مختلف واقع در یک بخش از گیتار (پوزیسیون) انتقال یابد.
پوزیسیون اول گیتار شامل 4 فرت اول گیتار می باشد که شامل 18 نت می شود. دقت کنید که در این پوزیسیون انگشت اول برای گرفتن نتهای فرت اول و انگشت دوم برای گرفتن نتهای دوم و به همین ترتیب انگشتهای سوم و چهارم نیز برای گرفتن فرتهای سوم و چهارم بکار می روند. طبق شکل زیر :
نحوه انگشت گذاری در پوزیسیون اول :
به پوزیسیون اول گیتار مادر یا اصلی نیز می گویند ؛ چون اجرای قطعات زیادی در این محدوده امکان پذیر است.
نتها روی سیم گیتار در پوزیسیون اول :
مشاهده نتهای پوزیسیون اول روی خطوط حامل
نکات :
[ یاد آوری نام نتها : دو = C ، ر = D ، می = E ، فا = F ، سل = G ، لا = A ، سی = B ]
در سیم 6 ؛ سیم آزاد نت E ، فرت اول نت F و فرت سوم نت G را نشان میدهد.
در سیم 5 ؛ سیم آزاد نت A ، فرت دوم نت B و فرت سوم نت C را نشان میدهد.
در سیم 4 ؛ سیم آزاد نت D ، فرت دوم نت E و فرت سوم نت F را نشان میدهد.
در سیم 3 ؛ سیم آزاد نت G و فرت دوم نت A را نشان میدهد.
در سیم 2 ؛ سیم آزاد نت B ، فرت اول نت C و فرت سوم نت D را نشان میدهد.
در سیم 1 ؛ سیم آزاد نت E ، فرت اول نت F ، فرت سوم نت G و فرت پنجم نت A را نشان میدهد.
ریتم 4/2 راک:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه سوم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه چهارم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 4/4 راک:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)ضربه دوم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه سوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه ششم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه هفتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 8/6 قردار:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)ضربه دوم: دراین حرکت به ترتیب انگشتان (i-m-a-x) به حالت گرد به سمت بالا رفته و در نهایت به کف دست می چسبند.
ضربه سوم: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه چهارم: با انگشت m و a از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ریتم 4/4 رومبا
==============
حالت ابتدایی رومبا
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه سوم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
حرکت پنجم: مکث
ضربه ششم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه هفتم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه هشتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
-------------------------------
حالت اول رومبا ( حذف ضربه دوم)
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه سوم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
حرکت چهارم: مکث
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه ششم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه هفتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
----------------------------------
حالت دوم رومبا ( جایگزین کردن golp به جای ضربه دوم و سوم)
توجه : ضربه golp یعنی با ناخن انگشتان (i-m-a-x) روی صفحه گیتار ضربه زده شود.
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: ضربه golp
ضربه سوم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه چهارم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه پنجم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه ششم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
-----------------------------------
حالت سوم رومبا ( حذف ضربه دوم و به جای ضربه پنجم ، آپوگادو کنار دست جایگزین میشود.)
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه سوم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه چهارم: آپوگادو با کنار دست
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه ششم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه هفتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
---------------------------------
حالت چهارم رومبا ( جایگزین کردن راسگوادو به جای ضربه دوم و سوم)
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: راسگوادو
ضربه سوم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه چهارم: مکث
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه ششم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه هفتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 4/3
=============
حالت اول:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت m و a از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه سوم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
---------------------------
حالت دوم:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت m و a از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه سوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 8/6 شاد شرقی:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)ضربه دوم: راسگوادو
ضربه سوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 4/4 شبه رومبا (رگه)
ضربه اول: با انگشت m و a از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه سوم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: آپوگادو(یعنی خفه کردن همزمان با دو انگشت m وa )
ضربه پنجم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه ششم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه هفتم: با انگشت p از پائین به بالا روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ریتم 8/6 رومبا:
ضربه اول: با انگشت p از بالا به پائین روی تمام سیمها (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه دوم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه سوم: با انگشت m و a از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه چهارم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه پنجم: آپوگادو با کف دست
ضربه ششم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت سیاه)
ضربه هفتم: با انگشت i از بالا به پائین روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
ضربه هشتم: با انگشت i از پائین به بالا روی سیمهای سولو (زمان اجرا= یک نت چنگ)
اگر براي كوك كردن گيتار با مشكل برخورد ميكنيد با اين نرم افزار كه دو نسخه موبايل و كامپيوتر استفاده كنيد
دانلود موبایل
دانلود کامپیوتر
ابتدا با یک سری توضیحات و اصطلاحات شروع میکنم که لازمه کاره و سپس به ترتیب آموزش ریتم ها رو از ریتمهای ساده مثل 4/3 والتس و 8/6 Slow rock سپس انوای ریتم 4/4 از قبیل : رومبا . باسوناوا و . . . انواع ریتم 4/2 و ریتم های شاد 8/6 رنگی و 8/3 و در آخر انواع ریتم 8/8 براتون میذارم.سعی میکنم با توضیحات جامع و کامل براتون شرح بدم تا همه اونایی که علاقه مند به فراگیری ریتم ها هستند به طور اصولی یاد بگیرند.
نکات ضروری
قبل از هر چیز باید یه سری نکات برای راحتی کار در زمینه فراگیری نواختن ریتم بهتون بگم:
طریقه ضربه زدن به سیمها :
یکی از مهمترین عوامل در زمینه نواختن هر چه بهتر ریتم استیل دست راست (طریقه ضربه زدن به سیمها).در موقع نواختن ریتم انگشتان ما باید به صورت یک ضربه شوک دار ولی کنترل شده عمل کند (دقیقا مانند این است که میخواهیم از انگشتان خیس خود آب به اطراف بپاشیم) .حالا این حرکت کنترل شده باید در محل مناسب انجام بگیرد.بهترین محل در موقع نواختن ریتم کمی جلوتر از دهانه گیتار است یعنی قسمتی که سیمها کمی نرم تر هستند و انعطاف پذیری دست ما بر روی سیمها بیشتر است. (برعکس نواختن ملودی که بهترین جا در دهانه گیتار است برای تولید صدای بیشتر).
ناخن ها :
اندازه ناخن هم یکی از عوامل موثر در ریتم به خصوص کیفیت صداست.چون جنس و نوع ناخن ها انواع مختلفی دارد (ناخن هایی که به گوشت دست چسبیده اند و ناخن هایی که از پوست دست فاصله دارن . که در این بین دسته اول یعنی ناخنهایی که به گوشت دست چسبیده اند صدای قوی تری میتوانند تولید کنند) نمیتوان اندازه معینی برای همه ناخن ها تعیین کرد ولی تجربه خودم اینه که اندازه ناخن دست باید به اندازه ای باشه که وقتی به سر انگشتان از سمت کف دست نگاه بکنیم باید هاله باریکی از ناخن معلوم باشد (دربعضی کتابها هم اندازه هایی برای ناخن های دست ذکر شده است که من در پایین این پست براتون قرار میدم) در کل و با توجه به موارد گفته شده ناخن های دست راست باید به اندازه ای بلند باشد که هم برای صداهای قوی و هم ضعیف موثر باشد.دقت داشته باشید که ناخن های دست راست همیشه باید تمیز باشد و باید هر چند روز آنها را بوسیله ناخن گیر یا سوهان مخصوص ناخن به یک اندازه نگاه داشت.برای مقاوم کردن ناخن ها میتوان از لاک های بیرنگ و براق مخصوص ناخن نیز استفاده کرد ولی تنها اشکال این کار کم شدن کیفیت و شفافیت صداست(اگه باور نمیکنید امتحان کنید)
اصطلاحات مورد استفاده :
اسامی انگشتان دست راست : در گیتار اسامی انگشتان دست راست به ترتیب از انگشت شصت دست راست p سبابه i انگشت وسطی a و دو انگشت آخر m و i میباشد که برای راحتی در حفظ کردن از اصطلاح pimax (پیمکس) استفاده می کنند.(انگشت آخر در بعضی از کتابها e معرفی شده است)
راسگوادو : راسگوادوها ضربات پشت سر هم انگشتان دست راست است که به ترتیب از انگشت آخر یعنی x بعد a سپس m و i برای به صدا درآورن آکوردها مورد استفاده قرار میگیرند.معروفترین راسگوادوها همین راسکوادو 4 ضربی است که برای تزئین و زیباتر کردن ریتم تاثیر بسزائی دارد.(یکی دیگر از راسگوادوها نوع 5 ضربی آن است که تفاوت آن با نوع 4 ضربی اضافه شدن انگشت p در آخر ضربات است)
آپوگادو : آپوگادو تکنیک خفه کردن صدای یک آکورد است بعد از به صدا در آمدن آن که هم با دست راست و هم با دست چپ امکانپذیر است.وقتی این تکنیک با دست راست آنجام میشود دست راست پایین اومده و در عرض سیم ها قرار میگیرد بطوریکه کف دست یا کناره دست صدای سیمها را قطع میکند.وقتی بخواهیم از دست چپ برای این کار استفاده کنیم انگشت کوچک دست چپ بدون فشار بیش از حد در عرض سیمها قرار گرفته و صدای سیم ها را خفه میکند.
گلپ: ضربه ای است که با انگشت انگشتری دست راست (a) به بدنه گیتار زده میشود.این تکنیک مختص سبک فلامنکو است که در زیبایی بعضی از ریتم ها موثر است.گلپ را به شکل یک مربع در زمانی که باید نواخته شود نشان می دهند.
حالا با توجه به مطالب بالا و فراگیری آنها دفعه بعد آموزش اولین و ساده ترین ریتم(4/3 والتس) را قرار میدهم .
نکته :
1. قبل از هر چیز باید بگم که در ریتمهای ابتدائی ما فقط با انگشتان شصت دست راست(p) و انگشت سبابه (i) شروع به نواختن میکنیم و در ادامه روش رو کم کم عوض میکنیم.
2. در موقع ضربه زدن با انگشتان باید با گوشه کناری ناخن به سیمها ضربه وارد شود تا هم صدای بهتری حاصل شود و هم انگشت دست در ضربات رفت و برگشت راحت تر بر روی سیمها حرکت داشته باشد. ضربه با انگشت p باید به گونه ای باشد که مقداری از ناخن و گوشت کناری ناخن با سیم تماس پیدا کند.
3. در موقع ضربه زدن در ریتمهای اولیه مچ دست نباید حرکتی داشته باشد و فقط انگشتان دست از حالت جمع شده پرتاب میشود(باز شدن انگشت با شوک و ضربه زدن).
ریتم 4/3 والتس :
دوستانی که با تئوری موسیقی و علامت کسر میزان آشنائیت دارند میدونن که علامت 4/3 چه معنی میدهد ولی من برای اونهایی که معنی این علامت رو نمیدونند یه توضیح کوچیکی میدم.
در موسیقی سه نوع میزان وجود دارد : 1 . میزانهای ساده 2 . میزانهای ترکیبی 3 . میزانهای مختلط
که ما فعلا با میزانهای ساده شروع میکنیم .
در کسر میزانها ساده عدد سمت چپ(بالا) نشان دهنده تعداد ضرب در یک میزان است یعنی به ما میگوید میزان مورد نظر چند ضربی است که یکی از اعداد 1 . 2 . 3 . 4 است.
عدد سمت راست(پایین)معرف تقسیمات واحد (نت گرد) است یعنی به ما میگوید چه شکل نتی در یک ضرب میزان اجرا میشود(واحد ضرب).که یکی از اعداد 1= نت گرد 2= نت سفید 4= نت سیاه 8= نت چنگ 16= نت دولاچنگ 32= نت سه لا چنگ و . . .
حالا میخواهیم کسر میزان 4/3 رو تحلیل و بررسی کنیم :
در این کسر میزان عدد 3 نشان دهنده تعداد ضرب ما در میزان است و عدد سمت راست 4 نشان دهنده واحد نت میزان ماست ( که عدد 4 نشان دهنده نت سیاه است ) . پس در نتیجه ما در این ریتم 3 ضرب از نت سیاه داریم (مقدار کشش نت سیاه متغیر است ). به خاطر اینکه هر 3 ضرب ما از یک نوع نت (نت سیاه) است پس ما سه ضرب کاملا مساوی از لحاظ زمانی داریم.
در این ریتم ضرب اول مطابق شکل زیر با انگشت p و ضرب دوم و سوم با انگشت i و هر سه ضرب از بالا به پائین نواخته میشود.برای زیبائی ریتم باید توجه داشته باشیم که ضرب اول این ریتم که با انگشتp است قوی ترین ضرب ما است که باید روی 3 سیم اول از بالا (سیمهای Bass) نواخته شود و دو ضرب بعدی که با انگشت i است به صورت ضعیفتر از ضربه اول و بر روی 3 سیم پایینی نواخته میشود.معروفترین آهنگی که با این ریتم میشه زد آهنگ سلطان قلبها (ساخته انوشیروان روحانی با صدای عارف)است که به خاطر ساده بودن نوع ریتم همیشه اولین آهنگ مدرسان گیتار است.
میزانهای ترکیبی
سلام دوستان میخوام آموزش ریتم 8/6( slow rock ) رو شروع کنم ولی چون کسر میزان 8/6 جزء میزانهای ترکیبی است به صورت کاملا مختصرو ساده این نوع میزان رو معرفی میکنم.در ابتدا به تفاوت میزان ساده با ترکیبی میپردازیم :
میزان ساده (simple time) : به میزانهایی گفته میشود که واحد ضرب آن معادل یک نت ساده است.
میزانهای ترکیبی (compound time): به میزانهایی گفته میشود که هر ضرب آن معادل یک نت نقطه دار است.
پس تفاوت میزان ساده و ترکیبی در نت واحد ضرب آنهاست که در میزان ساده یک نت ساده است ولی در میزانهای ترکیبی معادل یک نت نقطه دار است. پس میتونیم این نتیجه رو هم بگیریم که با اضافه کردن نقطه به واحد ضرب میزان ساده میزان ترکیبی مربوط به دست می آید.
دوستان چون تحلیل و بررسی میزانهای نرکیبی مثل 8/6 از طریق نت نقطه دار و تقسیمات 3 تایی کمی وقتگیره و ممکنه این تاپیک آموزش ریتم رو به بیراهه بکشونه من از یه روش ساده تر به بررسی این میزان دقیقا مانند میزانهای ساده با کمی تفاوت میپردازم.(اگر کسی اطلاعات و آموزش جامع تری خواست برام پیغام بذاره)
عدد سمت چپ (بالا) در میزانهای ترکیبی نشان دهنده تعداد ضرب در هر میزان است است یعنی به ما میگوید میزان مورد نظر چند ضربی است که یکی از اعداد 3 . 6 . 9 . 12است(تفاوت با میزان ساده).و عدد سمت راست(پایین)معرف تقسیمات واحد (نت گرد) است یعنی به ما میگوید چه شکل نتی در یک ضرب میزان اجرا میشود(واحد ضرب).که یکی از اعداد 1= نت گرد 2= نت سفید 4= نت سیاه 8= نت چنگ 16= نت دولاچنگ 32= نت سه لا چنگ و . . .
ریتم 8/6 slow rock
حالا میخواهیم ریتم 8/6 رو تحلیل و بررسی کنیم :
در این کسر میزان عدد 6 نشان دهنده تعداد ضربهای ما و عدد 8 نشان دهنده واحد ضرب ما یعنی نت چنگ است.پس ما در یک میزان 6 ضرب از نت چنگ داریم. (مرحله اول در عکس )
حالا به این موضوع میرسیم که اگر ما 6 ضرب کاملا مساوی(چنگ) از لحاظ زمانی را بخواهیم بزنیم و پشت سر هم تکرار کنیم یک عمل کاملا خسته کننده رو داریم انجام میدیم که هیچ زیبایی نداره .اینجاست که با کمی تغییر در سیستم خودمون و بدون اینکه ساختار اصلی میزان رو بهم بزنیم میتونیم در ریتم تنوعات بسیاری بوجود بیاریم.یکی از ساده ترین این کارها تغییر در نتهای چنگ دوم و سوم هر میزان است که ریتم رو از حالت یکنواختی در میاره به این صورت که این دو نت چنگ رو به چهار نت دولا چنگ تبدیل میکنیم (ریتم 8/6 Slow rock )(مرحله دوم درعکس)
حالا نتهای ما در میزان دیگه کششهای یکسانی ندارند تا به صورت خسته کننده در بیان چون نتهای دولا چنگ ما نصف ارزش زمانی چنگ های ما هستند و در نتیجه سریعتر نواخته میشوند.
در این ریتم ضرب اول= با انگشت p از بالا به پایین ضربهای دوم و سوم =که حالا به صورت چهار تا ضرب دولا چنگ در اومدن رو با انگشت i به صورت چهار ضرب رفت و برگشت(از بالا به پایین و از پایین به بالا) ضرب چهارم = با انگشت p از بالا به پایین و ضرب پنجم و ششم هم با انگشت i از بالا به پایین می زنیم.(مرحله سوم در عکس)
نکته : در ضربهایی که به صورت رفت و برگشت بوسیله انگشت i است ناخن انگشت ما در موقع برگشت (از پایین به بالا) فقط باید بر روی 3 سیم پایینی ضربه وارد کند.
در این ریتم ضربات رفت و برگشت ما باید سریعتر از بقیه ضربات باشد(به خاطر دولا چنگ بودن آنها) یعنی هر ضرب دولا چنگ ما نصف ارزش زمانی نتهای چنگ ما باشد.
كلاسيك
آكوستيك
مطالعه به ادامه مطلب مراجعه كنيد . . .
تعداد صفحات : 4